mandag 21. februar 2011

Årsmelding - en slags vurdering for læring....?

Idag fikk jeg levert årsmelding for 2010. Litt på overtid - de hadde endret datoen fra i fjor og det oppdaget jeg litt for sent. Det er så mange frister.
 Det er en befrielse at skoleeier har bestemt at den skal være på max 1 A4-side. Det betyr at det blir lite rom for utenomsnakk. Har vi oppnådd det vi ville i 2010? Var tiltakene målbare?
Det ble en kort egenvurdering av organisasjonen Vikhammer ungdomsskole, basert på vurderinger og evalueringer vi har gjort underveis. Jeg skrev mest om det vi har gjort, og lite om det vi tenkte å gjøre og som vi ikke fikk gjort. I 2011 har vi ikke planlagt at vi skal gjøre mer enn vi rekker over! Så får vi se om vi klarer det-:)
Jeg skal lese om aksjonslæring i vinterferien - det vil forhåpentligvis gi meg ideer og verktøy vi kan bruke i utviklingsarbeidet framover. Hytta på Storlien gir fin ro til tankevirksomhet - og skigåing!


2 kommentarer:

  1. SER fram til å høre hva du får ut av aksjonslæringa, og hva du kan bruke den til på skolen. Sånn like etter årsmeldinga har du vel et ferskt bilde av utfordringene? Eller er det ikke slik den fungerer? Lærer man noe av å skrive årsmelding? Fungerer den som vurdering for læring? Det ble mange spørsmål... Du får sortere etter behov.

    SvarSlett
  2. Jeg lærer absolutt noe av å skrive årsmelding ja. Siden den skal være på max 1 side lærer jeg bl.a. at for mange fokusområder får ikke plass på en side, - og det betyr at det er for mange!

    Jeg har også tenkt på hvem som er/bør være mottakere av meldinga. Skoleeier er helt sentral- men også FAU, elevrådet og personalet må få info om rektors oppsummeringer.

    SvarSlett