søndag 20. februar 2011

”Komme oss gjennom stoffet” eller sikre elevenes forståelse?

Overskrifta er hentet fra et foredrag to av våre lærere, Tonje og Ragnhild, holdt i Tromsø i forrige uke. Skolen vår er deltaker i prosjekt skolebibliotekutvikling, og vi reiste hele 8 stk fra skolen på samling i prosjektet. Meget inspirerende og fint med påfyll!

I foredraget snakket de om å lære elevene å velge riktig lesestrategi, å overvåke egen lesing og å være bevisst på hvordan teksten henger sammen.
Det har gradvis gått opp for meg at det er ikke bare ungdomsskolelever som trenger å lære dette - også en stakkars rektor som skal lese teori og nyere forskning på rektorskolen må velge riktig strategi og overvåke både egen lesing og skriving! Krevende - og joda, også inspirerende!

Jeg tenker at jeg skal dele erfaringer fra dette utviklingsprosjektet vårt på denne bloggen. Lesing i alle fag - alle lærere er leselærere - er et utviklingsområde som skal angå alle på vår skole i 2011. Klarer vi å skape en felles praksis som angår hele skolen?



2 kommentarer:

  1. Hei og gratulerer med bloggen! Det slår meg at den problemstillinga du reiser i overtskrifta er relevant i mange sammenhenger - ikke minst for oss som planlegger og står ansvarlig for gjennomføring av skoleledereutdanning... Kanksje blir vi for opptatte av at "alt må med"?
    Ellers skal det bli interessant å høre hvordan du gjør framgang i leseprosjektet på skolen. Det finnes fem grunnleggende ferdigheter, men noen ferdigheter er kanksje mer grunnleggende enn andre?

    SvarSlett
  2. Takk for oppmuntring! Jeg syns dere på rektorskolen klarer dere bra jeg, - men overskrifta tror jeg gjelder oss alle med jevne mellomrom.
    Alle grunnleggende ferdigheter er viktige, men jeg heller til at det er lurt å begynne med lesing-:)- så skal vi ta de andre etter tur!

    SvarSlett