Overskrifta er hentet fra et foredrag to av våre lærere, Tonje og Ragnhild, holdt i Tromsø i forrige uke. Skolen vår er deltaker i prosjekt skolebibliotekutvikling, og vi reiste hele 8 stk fra skolen på samling i prosjektet. Meget inspirerende og fint med påfyll!
I foredraget snakket de om å lære elevene å velge riktig lesestrategi, å overvåke egen lesing og å være bevisst på hvordan teksten henger sammen.
Det har gradvis gått opp for meg at det er ikke bare ungdomsskolelever som trenger å lære dette - også en stakkars rektor som skal lese teori og nyere forskning på rektorskolen må velge riktig strategi og overvåke både egen lesing og skriving! Krevende - og joda, også inspirerende!
Jeg tenker at jeg skal dele erfaringer fra dette utviklingsprosjektet vårt på denne bloggen. Lesing i alle fag - alle lærere er leselærere - er et utviklingsområde som skal angå alle på vår skole i 2011. Klarer vi å skape en felles praksis som angår hele skolen?
Hei og gratulerer med bloggen! Det slår meg at den problemstillinga du reiser i overtskrifta er relevant i mange sammenhenger - ikke minst for oss som planlegger og står ansvarlig for gjennomføring av skoleledereutdanning... Kanksje blir vi for opptatte av at "alt må med"?
SvarSlettEllers skal det bli interessant å høre hvordan du gjør framgang i leseprosjektet på skolen. Det finnes fem grunnleggende ferdigheter, men noen ferdigheter er kanksje mer grunnleggende enn andre?
Takk for oppmuntring! Jeg syns dere på rektorskolen klarer dere bra jeg, - men overskrifta tror jeg gjelder oss alle med jevne mellomrom.
SvarSlettAlle grunnleggende ferdigheter er viktige, men jeg heller til at det er lurt å begynne med lesing-:)- så skal vi ta de andre etter tur!