mandag 28. februar 2011

VM og reflekterende team

Storlien - etter vinden
Det har vært vinterferie, og jeg tok feriedager på hytta på Storlien. Endelig mange dager i strekk i fred og ro! VM på ski er i gang, og jeg tilbrakte de første dagene i strålende sol, mange minusgrader og bare langsom tid-J Akkurat dèt preget ikke deltakerne i VM – de jaget på for å nå sine mål. Mine mål for uka var: masse frisk luft, avslapning, skiturer med appelsin -og å lese om aksjonsforskning og læring i reflekterende team.
Northug, Bjørgen og Johaug nådde sine mål – og det gjorde sannelig jeg også!
Det slår meg at i idretten er det stor grad av refleksjon over praksis, utprøving av nye treningsopplegg, evaluering og nye erkjennelser.
VM på ski handler i hovedsak om individuelle prestasjoner, - men jeg har lagt merke til at det fokuseres veldig mye på lagfølelse og fellesskap. ”Vi jobber godt sammen som lag, støtter hverandre og lærer mye av hverandre” sa Johaug og Bjørgen. Til og med Petter Northug snakker litt om det!

Læring i reflekterende team handler mye om det samme. May Britt Postholm (forsker NTNU) skriver om denne metoden, som tar utgangspunkt i Engstrøms ekspansive læringssirkel:
Stille spørsmål til praksis → analysere → utforming av nytt opplegg→ gjennomgang av nytt opplegg → utprøve nytt opplegg → refleksjon → ny praksis →

Praksisutprøvinger danner grunnlag for refleksjonssamtaler. Samtalene i lærerteamene er et sentralt hjelpemiddel for å komme videre. De skal bringe inn teori for å begrunne sine handlinger. Postholm legger stor vekt på at engasjement må komme ”nedenfra” og ”innenfra”. Prosessen er viktig. Lærerne må få konsentrere seg om tema over lengre tid, og skolelederen må være tålmodig.
Jeg tenker at på Vikhammer ungdomsskole skal vi bli knallgode på kraftfulle refleksjoner. ( = se ting fra andre vinkler slik at det skjer endring og utvikling)   Målet blir å bevege oss til toppen av Tillers læringstrapp:
Løst prat om erfaringer → erfaringene ordnes → kobler det vi har ordnet med andres erfaringer → erfaringer knyttes til praksis ( undervisningen begrunnes)
Postholm understreker at skal det kunne skapes kultur for læring og felles utvikling må kollegene føle seg trygge i forhold til å dele erfaringer.
Så blir det min og lederteams oppgave å legge til rette for læring, gjennom bl.a.å prioritere tid til dette. Det må sannsynligvis også stilles krav til hvordan tiden som blir avsatt til felles observasjon og refleksjon blir brukt. - Og så var det dette med å være tålmodig..... jeg får vel tenke som skiløperne; det skal være vondt! Vi går for gull!


3 kommentarer:

  1. Hei,
    meget imponert over tidspunktet innlegget er postet på. Du kan bli en "ekte" blogger fortere enn du tror...

    SvarSlett
  2. må nok skuffe deg der gitt - har en sterk mistanke om at det er feil med klokka.........
    skjønner at du ble imponert!

    SvarSlett
  3. Har også lest om aksjonslæring i helga. Vi har en viktig oppgave som skoleledere å legge til rette for felles refleksjon på skolen vår, og som du sier,-tålmodighet må til! Vi må konsentrere oss om få prosjekter over lengre tid der vi kan rette oppmerksomheten både fremover og bakover for å lære av egen og andres praksis.

    SvarSlett