mandag 28. februar 2011

Kun en praktiker kan endre praksis - og det tar tid!

Elevenes læring er skolens viktigste mål - derom hersker ingen tvil! Så da blir det viktigst å ha fokus på det som skjer i klasserommet - sørge for at lærerne jobber i utviklende team, støtter hverandre og utfordrer hverandre - og reflekterer over praksis? Og planlegger godt!
Hva skal vi så ta bort av det de gjør idag? - kan det være at vi tar ned krav om dokumentasjon til absolutte minimumskrav? og at endring i vurderingspraksis fører til endring allerede i planleggingsfasen, sånn at de slipper å bruke timesvis på å rette prøver og innleveringer?

3 kommentarer:

  1. Det er interessante muligheter du ser i forbindelse med vurderingspraksis. Enig med deg at det ligger muligheter allerede i planleggingsfasen, -og her er det jo også større muligheter for elevmedvirkning. Dysthe viser til Kunnskapsløftet som legger vekt på et læringssyn basert på en kombinasjon av kognitive og sosiokulturelle perspektiv på læring og at klasseromsbasert undervegsvurdering derfor må ha høy prioritet. Og faktisk kan det ligge tidsbesparing i å endre vurderingspraksis. Tror likevel det kan ta lang tid for å få praksisen til å bli endret hos dem som har sterk fokus på individuelle prøver, da det også vil ligge inn behov for holdningsendring i tillegg til atferdendring. Vi på byåsen vgs har valgt en blanding av informasjon og at lærere som er i gang deler erfaringer på ulike måter å gi vurdering og tilbakemelding på med hele kollegiet. Lykke til videre med arbeidet.

    SvarSlett
  2. Takk for det-:) Jeg tror egentlig det er bra at utviklingsprosesser tar litt tid - det finnes jo ingen fasit å slå opp i.

    SvarSlett
  3. Helt enig i at "lærere som er i gang" er svært viktige i alle sammenhenger. Viktig å jobbe med skolekulturen samtidig - det må være lov å være god! og det må være en selvfølge at opplegg og erfaringer deles.

    SvarSlett