søndag 29. mai 2011

Framtidens klasserom

Forrige uke fikk jeg mail med tilbud om å teste ut iPad2 i undervisningen. Jeg visste ikke engang at iPad1 allerede er "ute"! Når sant skal sies så prøvde jeg iPad for første gang selv i forrige uke! Jeg likte formatet og mulighetene, og skjønner godt at dette blir svært interessant å markedsføre mot skolen.  
iPad gir nye spennende muligheter i undervisningen og dette kan dere nå få testet selv. Vi gjennomfører kurs/ workshop for skoler som enten ønsker å komme i gang eller bare er nysgjerrige. sto det i mailen.
I følge brukerne er de viktigste argumentene for bruk av iPad i skolen:
1.    Øyeblikkelig på, ingen ventetid
2.    Høy motivasjonsfaktor hos elever på alle trinn
3.    Batteri som varer hele skoledagen

 Jeg fant også denne linken : http://www.youtube.com/watch?v=eGvl5dg3l2M&feature=youtu.be
- en skikkelig tankevekker i forhold til framtidens skole og framtidens klasserom!

Vi planlegger å etablere ett til datarom på skolen vår til høsten- kan det være at vi er på feil vei? Bør vi teste  iPad2 først? Eller vil det bli snakk om begge deler - både PC og iPad?

Jeg har som arbeidskrav i rektorutdanningen nettopp testet http://www.skolementor.no/ -  et verktøy for refleksjon og skoleutvikling som støtter skoleledere i arbeidet med digital kompetanse.
Vi får ta ibruk dette eller tilsvarende verktøy så snart som mulig tenker jeg - innenfor dette området går utviklingen så raskt at man kan bare ikke sove i timen!

4 kommentarer:

  1. Hei, Ester
    Jeg så på youtube linken din, og en får jo en del tanker om hva dagens teknologiske elever tenker om læring og innredning av klasserommet.Men filmsnutten kan jo også være sponset av Apple ;)
    Skjønner at du er usikker på hva du skal satse på. her er det nok mange eksperter, men en skal ikke se bort fra at levrandørene har en egen intresse i å selge mest mulig pc, Ipads, smartboards, lisenser, etc.

    SvarSlett
  2. Jeg så også snutten, og den gir også meg en del tanker om teknologi og motivasjon for læring. Jeg har i inneværende skoleår fått montert 10 elektroniske tavler på Støren, med de fordeler og ulemper dette gir. Ut fra min tankegang gir det flest fordeler, men det er ikke alle som synes dette. Det har blitt stilt spørsmål om hvordan vi i all verden kunne prioritere dette med så lite peng:) Jeg har brukt IKT i hele min tid i skoleverket.....dvs kun 11 år. Jeg har sett motiverte og inspirerte elever som har lært mye gjennom god bruk av IKT og annen teknologi i undervisningen. Jeg gleder meg til fortsatt å bruke IKT og gjerne motivere andre til å bli bedre på dette.

    SvarSlett
  3. Takk for nyttige kommentarer! Jeg er overbevist om at produsentene av datautstyr sponser i bøtter og spann, og vil gjerne få oss til å investere. Det er vel det de lever av :)
    Vi har også smartboard i alle klasserom, og når jeg skolevandrer ser jeg disse tavlene ofte i bruk. Jeg merker at jeg har stor tro på å få datautstyret ut i klasserommene, og det er vel derfor jeg undrer på om datarom egentlig er framtidsrettet.

    SvarSlett
  4. Ingen tvil om at utstyrsprodusentene pusher sine produkter i skolen. Men kan vi tenke oss en skole for framtida uten digitalt utstyr? Og så til valget ditt: ville tenkt meg om mange ganger før jeg satset på nytt datarom. Prøv en mer fleksibel løsning med mobile maskiner, enten det er bærbare PCer eller Apple-produkter. Du trenger ikke nødvendigvis et helt klassesett. To og to elever kan samarbeide. Eller en maskin kan brukes i ei gruppe.

    SvarSlett